Un consul şi doi
putti din Ausburgul săsesc.
Carte poştală ilustrată, editată pentru Sibiu în 1893
(Tipărită la Sibiu,
litografia colorată: Firma Rosenblatt, Frankfurt am Main)
În secolele
XVI-XVIII, în Transilvania şi Szepesség (Zips/Scepusius/Spiš)
arta săsească s-a afirmat cu o pronunţată notă distinctivă, datorită
manierei în care saşii, “germanissimi
germani”, au suprapus influenţele renascentiste peste o tradiţie bine marcată
a artei germane, stilul gotic târziu. După Mohács această
viziune artistică începe să câştige tot
mai mult teren, pentru a deveni apoi oarecum obligatoriu în sfera habitatului
săsesc. Izolarea relativă a Transilvaniei,
limitele impuse de diferenţele confesionale şi faptul că patriciatul începe
să capete din ce în ce mai multă înrâurire, au
condus şi la schimbări de gust în mediul
comanditarilor. Rolul de mecenat de altădată, jucat de curţile princiare
sau episcopale, acum este preluat de nobilimea provincială şi de burghezie, iar
influenţele artei de curte de sorginte italienească au fost filtrate şi
transformate conform gândirii locale. Varianta săsească a Renaşterii germane evoluează spre o artă
orăşenească şi va sta cam în exclusivitate în slujba elementelor burgheze.
Consul
sibian
Alabastru, înălţime: 33 cm; secolul al
XVII-lea
(Budapesta, Galeria Naţională Ungară, nr.inv.55949)
Materialul şi croiul îmbrăcămintei purtate de consul prezintă caracteristici renascentiste moderate: haina este lungă, cu găitane şi guler larg pe umăr. Dolmanul din brocart cu motive
vegetale, vrejuri ondulate şi flori, se încheie în faţă, până la brâu, cu
nasturi ţesute de găitănărie. Încins în talie cu o centură colorată înnodată
multiplu, faţa dolmanului, de la
brâu în jos, are un croi oblic. Veşmântul, cu suprafeţe liniştite, învăluie
trupul simplu, natural şi decent.(1)
Gustul uşor amar al stilului
gotic nord-european încă persista, când veneau deja pe rând noutăţile
Renaşterii. Datorită legăturilor strânse pe care saşii le-au avut
cu spaţiul cultural de limbă germană, aceste idei cunosc o răspândire rapidă, chiar dacă aceasta se realizează timid
şi mult mai tîrziu decît în celelalte ţări. Rareori vedem piese care ţin pasul
cu moda italienească sau cu cea central-europeană, cu toate acestea acel amestec între elementele
constructive (italieneşti) şi decorative (germane), atât de pregnant în Szepesség,
în Transilvania este mai greu de surprins.
Putto cu stema regelui
Vladislav al II-lea, începutul secolului al XVI-lea
Lemn de tei, tempera, aur; înălţime: 83 cm;
(Budapesta, Galeria Naţională Ungară, nr.inv. 55959.1)
Putto cu stema
Sibiului, începutul secolului al XVI-lea
Lemn de tei, tempera, aur; înălţime: 84 cm
(Budapesta, Galeria Naţională Ungară, nr.inv. 55959.2)
Cei doi putti fără aripi (deci nu-şi
doresc să fie îngeri!), înveşmântaţi cu o bucată de satin în
zona şoldurilor,
ţin în mâna dreaptă câte un scut de tip
“tête de cheval”. Probabil aparţin genului triumfal, deoarece
iniţial ţineau ceva (cunună? cornul abundenţei?) şi în mâna stângă. Au părul
cârlionţat, aurit, aşa cum e redat Pruncul în perioada goticului târziu.(2). Rămăşiţele amintirii goticului sunt
şi bogatele falduri ale veşmântului şi persistenţa aurului. Cei doi putti de la
Sibiu nu se deosebesc prea mult de cele preferate în
Italia secolului al XV-lea (3) Cu corpul
uşor plinuţ dar cu o arhitectură bine proporţionată, plasat
într-un armonios contrapost, totuşi au în ei ceva complicat şi confuz. (Dar
oare întotdeauna e nevoie doar de un quattrocento?)
Nu sunt perechi, nu sunt simetrice. Iniţial, probabil, au fost mai multe
exemplare, şi au fost statuete decorative într-o clădire laică (scară
interioară din primăria veche?).
.............................
1.
Carte de tipare din 1641 (Zeben/Cibinium/Sabinov)
Medalion cu portretul lui Valentin Frank, colecţia Miklós Jankovich
(Aur, rubine, perle, smalţ
colorat; 5,6 cm x 4,3 cm; Sebastian Hann)
Budapesta, Galeria Naţională
Ungară
Registru-inventar nr.133: "Numisma aureum Valentini Frank, consulio
Cibiniensis et Comitis Saxonum Transylvania;
posteriore vero insignia gentilitia eiusdem Frank cum hac inscriptione “VALENT.
FRANCK. C.T.P.C.S.C.C.C.F.R” exhibente; "
2.
Madona cu pruncul,
1420, Biserica Sfinţii Filip şi Iacob, Toporec (Slovacia),
(Budapesta, Galeria Naţională Ungară, nr.inv. 57.15.M)
3.
Andrea Bregno, Ospedale di Santo Spirito, Roma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu