Cetatea Cheresig
“Poziţionată la nord-vest de
localitate, riguros lângă fâşia de frontieră de stat dintre România şi
Ungaria. Cea mai mare parte a incintei este în partea românească, iar o parte
a şanţului (colţul nordic) este în partea maghiară..... Donjonul este ridicat
din cărămidă, pe un pl. hexagonal neregulat......”
Continuarea pe site-ul
Lângă
Cheresig, în ziua Naşterii Domnului
(Pécsi Püspöki Levéltár, Klimó-gyűjtemény
Tom.I.p.35)
Prima
menţiune sigură a cetăţii datează din 25 decembrie 1289, zi în care regele
Ladislau Cumanul (1), aflat la
Cheresig, porunceşte şi face cunoscut nobililor şi tuturor celor care fac
armată, mai bine zis sunt supuşi serviciului militar, din comitatele Sătmar,
Szabolcs şi Bereg, văzând pezenta scrisoare, de
îndată, înarmaţi şi împreună cu magistri Ştefan şi Paul,
fii comitelui Mihai fiul lui Ubul, să i se alăture şi vor beneficia de
bunăvoinţa sa, altfel se va răzbuna pe ei, pe
bunurile şi persoana lor, ca pe cei care nesocotesc poruncile şi dispoziţiile sale. Dată lângă Cheresig în ziua
Naşterii Domnului.
“ Ladislaus, Dei gratia, Rex Hungariae,
fidelibus vniversis,
Ladislaus, Dei gratia, Rex Hungariae, fidelibus suis Vniuersis
Nobilibus, et aliis omnibus exercituantibus, seu
exercituare debentibus, in Comitatibus de Zathmar, Zabouch, et Beregh existentibus, salutem et gratiam. Fidelitati
Vestrae firmiter praecipiendo mandamus, quatenus
statim visis praesentibus, vna cum Magistris Stephano et Paulo, filiis Comitis
Michaëlis, filii Vbul, armati ad nos accedere debeatis, et vos in instanti iungatis; et si fidelitatis seruitia nobis exhibueritis,
prosequemur vos omni bono regio cum fauore, sed si in
praesenti nobis negocio fidelitatem et seruitia non exhibueritis, vlciscemur vos in rebus et personis tanquam nostri
praecepti et mandati transgressores. Datum iuxta Keressceg
in Festo Natiuitatis domini.“
“Rex Ladislaus interficitur – Regele
Ladislau este omorât” (Cronica Picatată, p.129)
În anul 1313 cetatea Cheresig era
în posesia lui Beke, fratele palatinului Kopasz fiul lui Toma din neamul Borsa.
(DL 54465) Apoi, Carol de Anjou asediează şi cucereşte cetatea (DL 99555) în
vara anului 1317. (La 6 iulie regele era sub
castro Adryan, DL 1148) Nu putem exclude ipoteza că la acel moment fortificaţia
să fi fost apărată de cel mai liniştit membru al clanului Borsa, Ladislai dicti Vook/ Ladislau zis cel
Orb (DL 3379).
(Beke a fost asediat şi învins în
cetatea Nyalaab/Korolevo/ în anul 1315 - DL 70606)
Afirmarea
autonomistă a oligarhiei se consolidase mult prea mult şi Ungaria
risca să devină un stat-mozaic, iar puterea regelui formală. Intervenţia
energică a lui Carol de Anjou, înfruntarea
militară între regalitate şi “monarhii” regionali a nimicit prepotenţa şi
a familiei Borsa. Comitele Bihorului va deveni Dionisiu de Futak, castelan al
cetăţii Adrian va fi Pós, omul voievodului transilvan Dausa de Debreţin, la
Bologa îl găsim pe Desideriu de Elefant, dar şi cetatea Cheresig va intra în
stăpânire regală, pe mâna lui Alexandru de Nekche, fratele magistrului
tavarnicorum regalium
(2), Dimitrie de Nekche.
“Anych consortem Magistri Beke filii Thome” – Anych soţia
magistrului Beke fiul lui Toma din neamul Borsa (DL 1577)
Şirul castelanilor (vicecastelanilor)
începe din anul 1313 şi continuă apoi, cu mari şi dese întreruperi, până
dincolo de anul 1400.
1321, 1323, 1324, 1327
Magister Alexandu fiul lui
Alexandru de Nekche din neamul Aba.
A murit la Cheresig (cca. 1327) şi a fost înmormântat la Oradea, în “Ecclesia Varadiensis in honorem illibate virginis Marie...constructa et
olim per gloriosissimum principem sanctum Ladislaum, regem Hungarie,...pie et
laudabiliter fundata”(DL 2031, 275797, 60190, 2438)
1322
Nicolae fiul lui Aba, vicecastelan (DL
2116)
1326/1327
Bartolomeu, vicecastelan (DL
71546)
1327, 1328
Dimitrie Nekche fiul lui Alexandru din neamul Aba (DL 2438, 60963)
1344, 1345, 1346
Magister Cyko (DL 274060, 87369, 3818)
“...potentia divina per pestem indicibilem...
– puterea divină print-o ciumă de nedescris...” (Dumitru, episcop de Oradea. 1349/DL 4055)
1349 -1350
“...puterea divină printr-o ciumă
de nedescris, ivită în acest an, mai bine zis anno domini MCCCXLIX, a curmat inevitabil cursul vieţii multora...”
Date strict referitoare la domeniul
şi cetatea Cheresig din timpul marii ciume nu avem, dar sigur au împărtăşit soarta
celorlalte aşezări din Bihor, suferind pierderi însemnate de pe urma epidemiei,
cu efecte pe termen lung. Cronica mănăstirii din Miechówi (Polonia) vorbeşte
despre o rată de mortalitate foarte ridicată “..mortalitas magna fuit in regno
Hungariae, multe civitates et ville deserte habitatoribus vacuate...- mare a
fost mortalitatea în regatul Ungariei, multe oraşe şi sate sunt pustii, golite
de locuitori” (Monumenta Germaniae Historica, Scriptores. XIX. S.670) Episcopul de Oradea încerca disperat, deja în
1349, să repopuleze satul Vintere (comuna Holod), oferind judelui satului,
voievodul Petru fiul lui Stanislai o seamă de libertăţi şi favoruri, printre
care şi posibilitatea de a ţine un preot ortodox, fără plata de collecta,
pentru a atrage români pe domeniul episcopiei.
“
Stanislai, iudici eiusdem villae Felwenter hanc gratiam specialem
duximus concedendam, ut unum presbiterum olachalem, donec nostrae placuerit
voluntati, sine omni collecta et exactione qualibet nobis jure domini provenire
debentibus possit et valeat conservare. Datum in Kyralmezey, feria sexta
proximia post festum beatae Margaretae virginis et martiris. Anno domini M. CCC-mo
XL-mo nono.”
Turnul de la Cheresig
(releveu 1967 – Crisia XXXIX, 2009, p.88)
Statutul de cetate regală se
menţine până în toamna anului 1390, când cetatea a fost trecută în stăpânirea
lui Ştefan Losonci, ban de Mačva, împreună cu aşezările Zenthkatherinaazunfalua,
şi Körmösd, Besenyőpuszta, Körösszegapáti, Darvas, Berekböszörmény (Ungaria), Vasari, Tulkereg, Karul (azi dispărute), Tămăşeu, Pâncota, Cefa, Inand şi Craidorolţ din comitatul Sătmar. (Capitlul
de Arad, 7 ianuarie 1392, transcris în diploma regelui Sigismund de Luxemburg
din 10 marie 1392)
Ştefan Losonci moare fără urmaşi pe linie masculină,
şi cetatea cu domeniul aferent revine în
proprietate regală. Se pare că o perioadă, până la data donaţiei regale, Ştefan
Losonci a deţinut cetatea
cu titlul de zălog, fiindcă Sigismund de Luxemburg, în schimbul cetăţii
Cheresig şi pentru suma datorată (1333 florini), cedează văduvei târgul Segesd, care apoi va fi schimbat cu cetatea Buják, situată în
nordul Ungariei. (Batthyanysches
Herrschaftsarchiv Güssing, U 1101 / 1 1 3)
Sigiliul lui Ştefan Losonci,
ban de Mačva, 1391 (DL 78060)
În 1396 regele Sigismund donează
cetatea cu domeniul aferent magistrului Nicolae comite de Timiş şi lui
Gheorghe, fii lui Ştefan de Sydow şi prin ei lui Ştefan, tatăl lor şi fratele
lor Petru, pentru meritele lor şi pentru suma de 1000 de florini. (Fejér CD X/2, 352)
Familia îşi va forma noul nume de aici, Csáki de Keresszeg.
Domeniul cetăţii era format din opido similiter Kerezthzeg vocato –
târgul numit la fel Cheresig şi satele enumerate şi în 1390 (mai puţin Craidorolţ). Anul următor şi Tăuteu intră
în posesia familiei, ca în 1421 domeniul cetăţii să fie compus deja din 28 de
aşezări. (DL 71453)
Sigiliul comitelui de Timiş, Nicolae Csáki, 1400 (DL 53079)
1411
Castelanul cetăţii era Andrei de Erdeohegy (DL 71450)
1457
Sunt amintiţi castelanii Toma Farkas de
Keulcze şi Mihai de Baranya (Csáky O., I, 416.l)
1463
Martin de Feldes, castelan (DL
15882)
1510
Este menţionată capela cetăţii (cu
hramul Sfânta Otilia). Se pare că era situată în cetatea interioară, aproape de poarta care
făcea legătura cu cetatea exterioară. Lângă ea era o intrare boltită care ducea
la un ansamblu mic cu cinci incăperi, din care două sunt descrise ca fiind
intacte, în stare bună, a treia abandonată, necesitând amenajare, a partra tot
în stare bună, iar a cincea era boltită, situată lângă cea abandonată. De
asemenea sunt amintite “pivniţele mari”. (Csáky oklevéltár, II., 536.l)
Semnătura
autografă a lui Nicolae Csáki, episcop de Cenad. 1502 (DL 71589)
Anul 1514 aducea o “încercare”
pentru cetatea Cheresig dar şi pentru unul din proprietarii ei: războiul ţărănesc
condus de Gheorghe Doja. Mobilizarea generală prevăzută pentru cruciadă s-a transformat într-o sângeroasă
luptă internă. La 16 iulie focul răscoalei a mistuit deja nobilimea comitatelor Cenad, Arad, şi Zărad. La 26 mai oastea nobiliară înfrânge armata
ţărănească la Apateu, care se retrage, iar episcopul Nicolae Csáki se opreşte
la Nădlac, la castelul lui Peter Jakšić, să sărbătorească victoria alături
de alţi nobili. Noaptea locuitorii husiţi ai Nădlacului au umplut şanţurile
castelului cu
vreascuri, şi dând foc la palancă au atacat castelul. Episcopul s-a refugiat la
Cenad, care
apoi a fost ocupat şi incendiat de răsculaţi. Pe Nicolae Csáki l-au tras în ţeapă.
Sigismund Györki, Grigoriu Ivánházai şi Gheorghe Baroch Németi au predat
castrum Challya/cetatea Ceala din
comitatul Arad, fără luptă, in manus
ipsius Gheorgy Zekel/ în mâinile lui Gheorghe Secuiul (Doja), 1514 (DL
60029)
În comitatul Bihor răsculaţii se
adunau în taberele de la Kölesér
(aşezare dispărută, la V de Salonta) şi Cheresig. Petru, preotul târgului
locuia pe strada Sfânta Ecaterina (strada bisericii) şi probabil, între
biserică şi mănăstirea dominicanilor era situată şcoala unde preda, în vremuri
liniştite, deacul Nicolae. Acum deacul şi judele târgului s-au pus în fruntea ţăranilor şi au atacat cetatea. În ajutorul lor a
venit cu o ceată de la Oradea
cantorul Ieremia şi de la Cegléd preotul Laurenţiu Mészáros de Megyező, “....et multa cadavera per terra numerabant. “
(György Szerémi: Epistola de perdicione Regni Hungarorum,1857, 68. l.)
1526
Citim despre o casă şi un palat
în partea superioară a cetăţii şi despre turnul mare. (Csáky oklevéltár, II.,
558.l)
La începutul secolului al XVII-lea
haiducii (haidăi) lui Ştefan Bocskai au fost înzestraţi cu privilegii, şi
aşezaţi pe pusta de la Kölesér, apoi la Salonta. Procedura de punere în posesie
s-a făcut la Cheresig, probabil fiindcă în zona Salontei erau semnalaţi tătari,
iar aici haiducii erau deja prezenţi şi s-au putut lua măsuri de protejare a
comisiei, formată din căpitanul Petru Dormáni, canonicul Ioan Debreczeni şi
omul Capitlului de Oradea. Cetatea a rămas în proprietatea familiei Csáki, doar
târgul a devenit un “oraş haidăiesc”.
100 de haiduci şi căpitanul Ştefan Bekény sunt mutaţi din Cheresig la Tămăşeu din ordinul lui Gabriel Báthory, dată la Cluj, la 7 mai 1608.
În 1643 conducătorul haiducilor liberi din Chersesig era “Egregii Martini Kis liberorum Haydonum Nostrorum Possessionis Kerest Szeg ductori” (Libri Regii 23, 163b-164)
100 de haiduci şi căpitanul Ştefan Bekény sunt mutaţi din Cheresig la Tămăşeu din ordinul lui Gabriel Báthory, dată la Cluj, la 7 mai 1608.
În 1643 conducătorul haiducilor liberi din Chersesig era “Egregii Martini Kis liberorum Haydonum Nostrorum Possessionis Kerest Szeg ductori” (Libri Regii 23, 163b-164)
Oradea, cartierul Subcetate, 1804 (parcelare,
MOL, S 11 No 1788)
Inventarium rerum omnium mobilium et imobilium in arce Keöröszegh
existentium anno 1635 die 3. Augusti factum – Inventarul tuturor bunurilor
mobile şi imobile existente în cetatea Cheresig.
Az toroni mellet valo hazban vagion – În odaia de lângă turn este l
dulap fără încuietoare
În palatul de lângă turn este l
dulap fără încuietoare................
1 prichici din piatră, 2 scaune
1 uşă fără încuietoare
În a treia odaie:
1 prichici din piatră, uşa latrinei fără încuietoare, 1 uşă pe fereastră (cu un canat), 1 laviţă, 1 uşă fără încuietoare
În a patra odaie:
3 săcăluşi (puşti), 1 dulap fără
partea de sus, 1 laviţă
1 prichici din piatră pentru
vatră
1 fereastră cu grătar de fier
În a cincea odaie:
1 prichici din piatră pentru
vatră, 5 laviţe, 2 tocuri de uşă
fără uşi
..........................
În a doua magazie:
1 cuptor stricat, 2 uşi fără încuietoare,
3 laviţe, 5 tăblii de slănină, 1 spinare de porc, 16 picioare de porc
..................................
În a şasea odaie din casa din
mijloc de lângă turn: 10 coşuri vechi, 1 usă cu încuietoare fără lacăt
Pe stradela Lipova:
1 laviţă, 1 coş vechi, în odaia
mică l covată, 1 uşă fără încuietoare
Bastionul de dincolo de stradela
Lipova:
1 obuzier dar roţile şi celelalte
unelte sunt stricate
În capelă:
9 laviţe lungi, 1 obuzier
incomplet, 1 grătar de fier, 1 scaun, 1 taburet, 1 crucifix pe
altar,.......veşmănt preoţesc vechi purpuriu înflorat, 3 sfeşnice din alamă pe
altar....1 crucifix de lemn lângă altar,... o eşarfă de atlas alb,... 3 picturi
vechi, rupte....1 pictură cu Sfânta Fecioară, 1 amvon în capelă, pe altarul cel
mic 1 steag bisericesc rupt,.....1 pavăză veche, ruptă, 1 bombarda compacta cu
6 ţevi în capelă, un obuzier spart, bucaţile sunt acolo, a treia uşă a capelei
sticată, o giulea din piatră .......
Unde se iasă din cetatea
interioară:
Şi acolo un şopron
stricat, uşa
cu zăvor şi lacăt
În pivniţa superioară, ruinată 2
coşuri, 1 cadă
...............
În bucătărie:
1 uşă
spartă, 1 masă fără picioare, 1 scaun fără
picioare, 1 coş, 1 uşă
1 masă fără picioare, 1 piatră de
moară sub scări......
...........................
În pivniţa exterioară:
1 tonă de praf de puşcă..... 11
rame de geam, 2 felinare, 3 butoaie goale fără fund, 1 ladă stricată, 1 masă cu
picioare în formă de X, 1 frânghie de
cânepă, funii,............1 piuă, 1 oală, 2 ulcioare, un sfredel pentru găurit
piatră...
470 Achtel = 2820 litri grâu în
cetatea exterioară
100 Achtel = 600 litri orz
32 Achtel = 256 litri mei în
cetate, la moară mai sunt 160 litri
În odaia deasupra porţii:
1 laviţă, 11 picioare pentru
mese, 7 rame pentru geam, 2 uşi.....
Sub poarta cetăţii:
22 săcăluşi, 1 săcăluş fără pat,
3 fiare pentru robi, 1 cătusă de fier
2 lacăte, 2 lacăte pentru cătuşă
de fier,1 obadă, 1 pinten vechi, 5 ghiulele din piatră
Gardul exterior:
4 grajduri, 1 pat stricat în
primul grajd, fiecare grajd are uşă
..........................................................
O moară cu 4 pietre, toate cele
patru pietre sunt bune
.......................................
1 săcăluş pentru nevoile morii, 1
uşă
de fier, o covată din fier,
Cârciuma e a cârciumarului. În
cârciumă: 3 castroane din lemn, 1 pâlnie, ...1 măsură, 1 scaun, 3 cupe din
lemn.
..........................................................
1 poartă către oraş....1 poartă
către pădure....
.............................
Cetatea are restanţă la
cârciumarul din Cheresig :75 fl 13 den.
La cârciumarul din Bezermeny
(Berekböszörmény) pentru vin : 109 fl
La Dimitrie Zeres: 9 fl.
În 1692 cetatea se afla într-un
ireversibil proces de degradare, iar aşezarea cu acelaşi nume era pustie.
Conscriptorii nici nu ştiu de existenţa lor.
Sic tranzit....
.........................................................................
1. În perioada de domnie a lui
Ladislau Cumanul, oligarhii deveniseră rivalii puterii regale.
Nereuşind să armonizeze tensiunile existente în ţară
şi încercând să recupereze puterea din mâinile marilor
aristocraţi, regele se sprijină din ce în ce mai
mult pe cumani. Fiind el însuşi cuman după mamă, aderă la cutumele şi
religia acestora (a fost excomunicat de trei ori).
Cumanii devin principalele sale gărzi de apărare. Ladislau îl numeşte comite palatin pe mahomedanul Myse şi părăseşte
Buda, petrecându-şi ultimul an de viaţă în compania
cumanilor stabiliţi la est de Tisa. Modul său de viaţă a adâncit şi mai mult criza internă existentă în regat, şi înalta preoţime, dând mâna cu aristocraţia, îl provoacă pe
rege la un război pe viaţă şi pe moarte. Ladislau va fi ucis la 10 iulie 1290, de cumanii săi. Un lucru este sigur, a fost un asasinat comandat (la acea dată viitorul rege,
Andrei al III-lea, a fost adus deja în ţară).
Plângerea comitelui Mihai fiul lui Ubul împotriva lui Kopasz fiul lui
Toma din neamul Borsa. 20 iulie 1292 (Pécsi Püspöki Levéltár,
Klimó-gyűjtemény U 1067 / 21)
În faţa capitlului catedral de
Strigoniu, la 20 iulie 1292, comitele Mihai fiul lui Ubul îi acuză pe cei din clanurile Borsa şi
Aba că ar fi “autorii morali” ai asasinatului.
Peste câţiva
ani, Carol de Anjou îl va considera (documentul din
12 octombrie 1325) instigator la această crimă pe fostul palatin, “..cum Kopaz quondam palatinus... lese majestatis crimen quod in morte domini Ladislai...”
Dar nu numai neamul Borsa a fost interesat în
dispariţia rebelului rege. Papa, arhiepiscopul de Strigoniu sau Ivan de Güssing (“lupus rapax”) toţi
au putut răsufla uşuraţi. Mahomedanul, “der wilde grav Mizze- sălbaticul
grof Mizze” va răzbuna moartea regelui, omorând pe doi dintre ucigaşii monarhului.
Sigiliul reginei
Elisabeta, soţia regelui Ştefan al V-lea şi mama lui Ladislau Cumanul
I - ELISABET DEI GRACIA REGIAN HVNGARIE ET FILIA BELE QARTI –
II -
S VXORIS STEPHANI REGIS QUINTI QUARTI BELE
ILLVSTRIS REGIS FILI
Itinerariul regelui Ladislau Cumanul,
iulie 1289 – 10 iulie 1290
13 iulie: Jucu de Mijloc
21 august: Tiszalúc (Ungaria)
27 august : Žabalj (Serbia)
1
septembrie:Apoldu de Jos
9 septembrie:
Poroszló (Ungaria)
13 septembrie:
Cuvin
18 septembrie:
Arieş
4 noiembrie: Bretea /Mureşană ori Română
9 noiembrie: Toty şi Wegh (dispărute, la N de Semlac şi
la V de Lugoj)
7 decembrie:
Cenad
25
decembrie: Cheresig
5 martie:
Cegléd (Ungaria)
15 marie: Şemlacu Mare
29 aprilie:
Caransebeş
21 mai: Cheenk (aşezare dispărută, în vecinătatea Ciacovei)
27-28 mai: Secaş
18 iunie: Cenad
24-25 iunie:
Szarvashalom (Ungaria)
10 iulie: sălaşul
cumanilor de lângă Körösszegapáti (Ungaria), locul numit Kun-ülés/Şedere-a-Cumanilor
2. magister tavernicorum regalium
= păzitorul trezoreriei regale. Ar proveni din cuvântul tharkhan (cel care are acces liber la
khan), menţionat în legătură cu avarii
în anul 796. La
început, în secolul al XII-lea, preia sarcinile ecomice ale comitelui curial şi
este menţionat ca magister cubiculariorum.
Din secolul al XIV-lea este însărcinat cu dirijarea activităţilor legate de
veniturile regale (mine, ocne, vămi sau
batere de monede) Avea şi atribuţii judecătoreşti, mai restrânse decât palatinul (acestea
s-a redus la judecarea cazurilor de contestaţie privind oraşele Buda, Pesta, Bartfeld/ Bardejov, Preschau/ Prešov, Cassau/ Košice, Tyrnaviae/ Trnava, Poson/
Bratislava şi Sopron)
Buna ziua,
RăspundețiȘtergereMa numesc Titus Muntean, sunt regizor de film, acum sunt in Arad si m-as bucura nespus daca am putea lua cumva legatura. Adresa mea este titusilvania@gmail.com
Köszönöm. :)